17 Şubat 2008 Pazar

KONFEKSİYON ÜRETİMİNE DAYALI BİLGİLER

Teknolojik, ekonomik ve sosyal yapıda meydana gelen hızlı değişmeler ve gelişmeler ,tüm meslek gruplarında olduğu gibi ,giyim alanında da etkisini göstermektedir.
Giyim kurslarında uygulanan mevcut programlar ,sektörde meydana gelen teknolojik gelişmelerin gerisinde kalmıştır.Bu nedenlerle programların gelişmeler doğrultusunda yenilenmesi ihtiyacı doğmuştur.
Bu program ile kursiyerlerin ;giyimin toplumdaki yeri ve önemini kavramaları istenilen kalite ve üretim seviyesine ulaşabilmeleri ,alanları ile ilgili makine araç ve gereçleri kullanmaları ,yenilikleri takip edebilmeleri için hazırlanmıştır.
Kursiyerler kurs bitiminde kazanacakları bilgi ve becerilerle üretime katkı sağlayacakları gibi sektörde istihdam edilerek tüketici durumundan üretici konumuna geleceklerdir.
Bayan terziliği Seviye III Eğitim Programını alanlar,kendi başına sorumluluk alarak alarak belirli bir süre içerisinde standartlara uygun ürün oluşturma bilgi ve becerisine sahip nitelikli kişilerdir.
Program yürütülürken kursiyerlerin eğitim düzeyleri ilgi ve ihtiyaçları ,çevre şartları gibi unsurlar dikkate alınmak kaydıyla gerektiğinde Vatandaşlık Bilgisi ,Anne Eğitimi,Sağlık ,Beslenme ,Ev Ekonomisi, İlk Yardım ,Turizm gibi destek programlara yer verilecektir.
Yukarıda belirtilen destek programların kurs süresince kursiyerlere verilmesine özen gösterilecektir.
Bayan Terziliği (Seviye III) Eğitim Programı ,330 saat olarak hazırlanmıştır.Teorik ve uygulamalı konular birbirine paralel yürütülecek , zorunlu olarak meslek alanı ile ilgili özel ,resmi kurum ve kuruluşlarda uygulama yapılacaktır.

GENEL AMAÇLAR
Bu programı başarı ile tamamlayan her öğrenci;
1.Giyside kalıbın önemini kavramalarını ,
2.Modelden kalıp çıkarma becerisi kazanmalarını,
3.Ürün oluşturmada iş planı yapmanın önemini kavramalarını,
4.Prova işlemleri ile ilgili beceri kazanmalarını,
5.Aksesuar ve süsleme teknikleri ile ilgili bilgi ve beceri kazanmalarını,
6.Kuralına uygun olarak ütü yapmalarını,
7.Üründe , kalite kontrolün önemini kavramalarını,
8.Mesleki gelişmelerle ilgili faaliyetleri yürütebilme alışkanlığı kazanmalarını amaçlamaktadır.

PROGRAMIN UYGULANMASI İLE İLGİLİ AÇIKLAMALAR
1.Konuların işlenişi,dersin genel amaçları ve özel amaçlarında belirtilen düzeyde olacaktır.
2.Öğretim ortamı,çevre imkanları ve kursiyer öğrencilerin durumları dikkate alınarak gerekli görülen konular arasında sıra değişikliği yapılabilir
3.Teorik ve uygulamalı konular birbirine paralel olarak yürütülmeli ,imkan bulunduğu taktirde özel ve resmi kurum ve kuruluşlarda uygulama yaptırılmalıdır.
4.Konulara ayrılan süreler ,öğretim ortamı,kursiyer öğrencilerin eğitim düzeyleri sosyal yapıları ve çevre imkanları da dikkate alınmak sureti ile kurs öğretmeni tarafından değiştirilebilir.

2

5.Ezbere dayanan bilgi verilmemesine öğretmen tarafından özen gösterilmelidir
Öğretmen ,kursta verilen bilgilerin kalıcı olabilmesi için ,mümkün olduğunca güncel gelişmeleri takip etmeli ve bunların sınıfta konuşulup tartışılmasınısağlamalıdır.
6.Konuların işlenişinde ,ilgi çekmek ve ve kalıcılığı sağlamak amacıyla görsel –işitsel eğitim araçlarından yararlanılmalıdır.
7.Becerilerin öğretimi sırasında öğretmen ,işlemleri bizzat yaparak göstermeli ve öğrencilerin de bizzat yapmalarını sağlamalıdır.
8.Kursta öğrenilen bilgilerin kurs içinde ve dışında kullanılması teşvik edilmelidir.
9.Program içeriğini;genel amaçlar,özel amaçlar,konular ve üniteler oluşturmaktadır.
Öğretmenler ,kursun genel ve özel amaçlarında yer alan hususlara dikkat etmelidirler.Konuların işlenmesinde kursiyerlerin eğitim seviyeleri ve ihtiyaçları göz önünde tutulmalıdır.Kursiyerlere ,mesleklerindeki gelişmelerin yanı sıra meslek ahlakı ve mesleki kültür kazandırılması da ihmal edilmemelidir.
10.Programın sonunda öğretmene yol göstermek amacıyla bir amaca yönelik örnek işleniş verilmelidir.Öğretmen,bunu aynen kullanacağı gibi,değiştirerek ve diğer amaçlara yönelik işlenişleri geliştirerek de uygulayabilir.
ÖZEL AMAÇLAR
Bu programı başarıyla tamamlayan her öğrenci
1.Bayan giyimi ile ilgili vücut yapılarını tanır.
2.Ölçü alma esaslarını kavrar.
3.Giyside kalıbın önemini kavrar
4.Kalıp elde etme teknikleri ile ilgili bilgi ve beceri kazanır.
5.Model uygulamada dikkat edilecek hususları kavrar.
6.Kumaş hesabı yapmanın önemini kavrar.
7.Kumaşı biçkiye hazırlar.
8.Kalıbı kumaşa uygulama becerisi kazanır.
9.Ürünü provaya hazırlama becerisi kazanır.
10.Prova yapma becerisi kazanır.
11.Dikiş tekniklerini uygulamaya becerisi kazanır.
12.Ütü yapma becerisi kazanır.
13.Ürünün kalite kontrolünü yapar.
14.Mesleki gelişmelerle ilgili faaliyetlere katılır.

KONULAR
SÜRE
AĞIRLIK(%)
1.Vücut Ölçü ve Oranları
4
1
2.Giyimde Kalıp Bilgisi
5
2
3.Standart Kalıba Model Uygulama
40
12
4.Ürün Oluşturmada İş Planı
2
1
5.Kumaş Hesabı Yapma Teknikleri
10
3
6.Kumaşı Biçkiye Hazırlama Teknikleri
10
3
7.Kalıbı Kumaşa Uygulama Teknikleri
24
7
8.Prova Hazırlama Teknikleri
30
9
9.Prova Yapma Teknikleri
30
9
10.Dikiş Teknikleri
140
42
11.Ütü Yapma Teknikleri
25
7
12.Ürün Kalite Kontrolü
5
2
13.Mesleki Gelişmelerle İlgili Faaliyetler.
5
2
TOPLAM
330
100
3


KONULAR
A.VÜCUT ÖLÇÜ VE ORANLARI
1.Vücut Yapıları
2.Ölçü Alırken Dikkat Edilecek Hususlar
3.Ölçü Alımı
B.GİYİMDE KALIP BİLGİSİ
1.Kalıp
2.Yeri ve Önemi
3. Kalıp Elde Etmede Dikkat Edilecek Esaslar
4.Ölçü Alma
5.Standart Ölçülere Göre Uygun ,Beden Kalıbı Belirleme
C.STANDART KALIBA MODEL UYGULAMA
1.Standart Kalıp ve Önemi
2.Modelin Özelliklerini Belirleme
3.Model Özelliğine Dikkat Ederek ,Kalıp Hazırlama
D.ÜRÜN OLUŞTURMADA İŞ PLANI YAPMA
1.İş Planı ve Önemi
2.Araç-Gereç ve Malzemeleri Hazırlamada Dikkat Edilecek Hususlar
3.Çalışılan Alanın Temizlik ve Düzeni
E.KUMAŞ HESABI YAPMA
1.Kumaş Hesabı Yapmanın Önemi
2.Kumaş ve Model Özelliğine Göre Kumaş Hesabı Yapma
F.KUMAŞI BİÇKİYE HAZIRLAMA
1.Kumaş Hesabı Yapmanın Önemi
2.Kumaşı Biçkiye Hazırlama Teknikleri
a)Islatarak
b)Islak Bezle Ütüleyerek
c)İplik Yönünü Düzelterek
d)Kumaşı Doğrudan Ütüleyerek
G.KALIBI KUMAŞA UYGULAMA
1.Tek ve Çift En Kumaşlarda Kalıbı Kumaşa Uygulamada Dikkat Edilecek Esaslar.
2.Kareli,Çizgili ,Desen ve Tüy Yönü Olan Kumaşlarda Kalıbı Kumaşa Uygulama
3.Kalıbın Etrafına Kumaş,Dikiş ve Model Özelliğine Göre Dikiş Payı Verme
H.PROVAYA HAZIRLAMA TEKNİKLERİ
1.Prova ve Önemi
2.Provaya Hazırlama Teknikleri
a)Sabun ile
b)Rulet ile
c)Bol Teyel ile
d)Karbon kağıdı ile
e)Toplu İğne ile
f)Dikiş Paylarını Eşitleyerek
3.Giysi Parçalarını Birleştirme
I. PROVA YAPMA TEKNİKLERİ
1.Prova Yapılacak Ortamın Hazırlanmasında Dikkat Edilecek Esaslar
2.Prova Yaparken Dikkat Edilecek Esaslar
4


J. DİKİŞ TEKNİKLERİ
1.Makine Dikişi Yapma
2.Tela Çalışması
3.Model Özelliğine Göre Dikiş Tekniklerini Uygulama
4.Süsleme Tekniklerini Uygulama
5.Astar Çalışması
6.İlik-Düğme Çalışması
K. ÜTÜ YAPMA TEKNİKLERİ
1.Ara Ütü Yapma
2.Ürüne Ütü İle Şekil Verme
3.Ürünün Bitmiş Ütüsünü Yapma
I. ÜRÜN KALİTE KONTROLÜ
1.Kalite Kontrol ve Önemi
2.Dikiş Yerleri ,Astar Bollukları ve İlik-Düğme Yerlerinin Kontrolünü Yapma
3.Ütü Kontrolünü Yapma
4.Ürünü Manken Üzerinde İnceleme
M. MESLEKİ GELİŞMELERE İLİŞKİN FAALİYETLER
1.Moda
2.Giyside Modanın Yeri ve Önemi
3.Modayı ve Mesleki Gelişmeleri İzleme
ARAÇLAR
Askı
Ayna
Biçki Masası
Büyük Yastık
Cetvel
Dikiş Makinesi
Etek Boyu Pompası
Etek Tahtası
İğnedenlik
İlik Açma Aracı
Kambur
Kol Tahtası
Kol Yastığı
Makaslar
Manken
Mezura
Mıknatıs
Rulet
Ütü
Ütü Masası
GEREÇLER
Ağraf
Amerikan Bezi
Astar
Çizgi Taşı
Dikiş İğnesi
Düğme
Ekstrafor
Fermuar
Fermejüp 5
KAVRAMLAR LİSTESİ
Çıma :İnce kenar dikişi spor dikiş,1-2 mm ‘den çekilen dikiş
Dublelemek :Üst kumaşın esnemesini önlemek ,netleştirmek ve kalınlaştırmak için yapılan işlem.
Drape :Giysilerde yapılan çeşitli pililer ,büzgüler ve verilen şekiller.
Ekstrafor :Provada ve kumaşın esnemesini önlemek için kullanılan şeritler.
Gaze :Kalın spor dikiş, 1cm ‘den çekilen üst dikiş
Klapa :Ceket alt yakası
Kup :Giysi kesimi ,kesimle giysiye verilen biçim.
Kontrol :Bir işin doğru ve düzenli yapılıp yapılmadığını inceleyip denetleme.
Mola :Bolluk Verme
Mostra :Klapanın üzerine geçirilen üst yaka
Pafta :Kalıp çıkarmaya yarayan üzerinde değişik model ve ölçülere göre hazırlanmış kalıp şekilleri olan bir giysi kalıp haritası.
Röver :Yaka kıvrım çizgisi
Sigloma :Ütü ile ürüne şekil verme.

ÖRNEK İŞLENİŞ
KONU :Kumaşı Biçkiye Hazırlama Teknikleri
SÜRE :10 Saat
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ:Soru-cevap ,anlatım ,örnek yaka
çeşitlerinin gösterilmesi
KAYNAK KİTAPLAR
1. F.Bayraktar Giyim Kitabı 1983
2. Sezer,Handan ,F.Bilgin,A.Kayaoğlu,Hazır Giyim Üretimi
3. F.Eray,Giyimde Makine Teknolojisi 1992
ARAÇ VE GEREÇLER
Ütü,ütü masası,ütü bezi,küvet,kumaş
Amaç 5. Kumaşı biçkiye hazırlar.
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ
Öğretmen,’’Kumaşlar dikilirken ve dikildikten sonra nemli bezle ütülenme ve yıkanma sonucu çekerler.Bazı kumaşların da dokunuşları düzgün değildir.Bu nedenlerle kumaşlarıbiçmeden önce özelliklerine göre biçkiye hazırlamak gerekir.’’diyerek konuya giriş yapar.
Öğretmen,kumaşları biçkiye hazırlama tekniklerini kumaşların özelliklerine göre sınıflandırır.Islatılarak hazırlama :boyası çıkmayan ve renkleri birbirini boyamayan pamuklu ve keten kumaşlara uygulanır.Yümlü kumaşlar ve yıkanmayan keten kumaşlar nemli bezle ütülenerek hazırlanır.Dokunuşu düzgün olmayan kumaşların iplik yönü düzeltilir.İpekli ve naylon kumaşlar doğrudan ütlenir.Üstünde baskı deseni bulunan kumaşlar,simli ve kabartma kumaşlar tersinden ılık ütüyle ütülenerek biçkiye hazırlanırlar şeklinde açıklamalarda bulunur.Öğretmen ,öğrencilerin aynı sınıflandırmayı yapmalarını ister .Daha sonra öğrencilere verdiği bir özelliğin hangi sınıflamaya ait olduğunu sorarak konunun pekiştirilmesini sağlar.
ÖRNEK ÖLÇME SORULARI
1.Kumaşları biçkiye hazırlama tekniklerini sınıflandırınız.
2.Yünlü kumaşlar biçkiye nasıl hazırlanır.
DEĞERLENDİRME
Öğretmen,ölçme sonuçlarına ,öğrencilerin sınıf içi tartışmalara katılımına,sahip oldukları ve sergiledikleri fikir zenginliğine ve sorumluluk alma özelliklerine göre başarıları hakkında karar verir.

2 yorum:

zeynep.gogus dedi ki...

mraba mehmet bey..tekstil alanında uzman olduğunzu yazmışsınız bende farklı bilgilere ulamayı ümit ederek inceledim yazınızı ama bunlar sizin bilgileriniz değil..internetten alınmş yazılar.hatta halk eğitim merkezinin programı olarak yayınlanmış.

zeynep.gogus dedi ki...

kalıbı kumaşa uygulama teknikleriyle ilgili geniş açıklamalar arıyorum ama hiçbir sitede bulamıyorum :(