17 Şubat 2008 Pazar

TELSTİL A dan Z ye

1 ENDÜSTRİYEL KUMAŞLAR

3.1. Kord Bezi Tanımı ve Kullanım Yerleri:

Kord; nylon, rayon, polyester, cam, aramid, elyaf bazlı ipliklerin çeşitli konstrüksiyonlarda büküm işlemini takiben elde edilen ham kordların özel banyolarla muamele ve ısıl işlemlere tabi tutulması ile elde edilen bir takviye malzemesidir.
Özellikle V kayışları başta olmak üzere çeşitli transmisyon kayışları ve hortum imalatında yaygın olarak kullanılan üç tip kord mevcut olup; yumuşak kordlar hortum ile kapalı kenarlı V kayışlarının, sert ve yapışkan kordlar ise açık kenarlı V kayışlarının takviye malzemesini teşkil etmektedir.

3.1.1. Kord Mamul Özellikleri
Kord mamul özellikleri şu şekilde sıralanabilir:
- Kopma mukavemeti
- Kopmada uzama
- Belirli yükte uzama veya belirli uzamadaki yük
- Yapışma değeri
- Belirli sıcaklıktaki kısalma yüzdesi
- Belirli sıcaklıktaki kısalma kuvveti
- Banyo muamelesi sırasında üzerine aldığı katı yüzdesi
- Belli uzunluğun ağırlığı (g/m)
- Kalınlık
- Kullanılan banyo tipi

bu özellikler; yüksek kopma mukavemeti, düşük uzama ve kısalma, yüksek yorulma mukavemeti, çeşitli kimyasal maddeler ve ısıya direnç gibi V kayışı özellikleri ile patlama mukavemeti, elastikiyet, kimyasal ve ışık direnci gibi hortum özelliklerini önemli ölçüde etkiler.
3.1.2 Kord Üretim Prosesi

Kord üretim prosesi iki aşamalıdır. Ham iplikler belirli kat adedi ve büküm seviyelerini içeren uygun konstrüksiyonlarda büküm işlemine tabi tutulurlar. Büküm sonrası elde edilen yarı mamul kordları, iplik cinsi ve kullanım alanına uygun olarak geliştirilen özel terbiye işlemlerinden geçirilerek mamul kord haline getirilirler. Üç ana tip üretim prosesi kullanılmaktadır.
- Yumuşak kord üretim prosesi
- Sert kord üretim prosesi
- Yapışkan kord üretim prosesi

3.1.2.1 Yapışkan Kord Üretim Prosesi

Nylon, rayon ve polyester elyaf bazlı yumuşak kord üretimi mevcuttur. Büküm sonrası kordlar tek kord terbiye ünitesinde iplik tipi ve uygulanacak kompound cinsine uygun olarak hazırlanan RFL (Resonsinol-formaldehit-lateks) olarak adlandırılan banyolarda muamele edilirler. Burada amaç V kayışı veya hortum kompoundu ile kordun yeterli düzeyde yapışmasını sağlayacak ara bir geçiş bölgesi oluşturmaktır. Yumuşak kord üretim prosesinde yapışma açısından iki tip etkileşim söz konusudur: Ham kord-RFL ve RFL-kompound.
NY 66-RFL etkileşiminde, yapışmayı büyük oranda reçine kompanentinin metilol grupları arasındaki kimyasal bağ sağlamaktadır. Ayrıca hidrojen bağları ile etkileşimin ve RFL penetrasyonunun da yapışmaya katkısı vardır. Polyester , nylon da olduğu gibi aktif amid grubu oluşturmak amacıyla, RFL muamelesi öncesi veya RFL ile beraber isosiyanat tatbik edilir. Böylece isosiyanat polyester üzerinde aktif bir yüzey oluşturarak RFL ile uyuşmasını sağlar. RFL kompound içindeki kauçuğun, vasıtasıyla oluşturduğu çapraz bağ sağlamaktadır.

3.1.2.2. Sert Kord Üretim Prosesi

Sert kord üretim prosesi temelde yumuşak kord prosesi ile benzer olmakla birlikte banyo uygulaması bakımından farklılık göstermektedir. Yapışmayı artırıcı katkı maddeleri ile organik çözücüden oluşan ilk banyo, polyester kord-RFL uyuşması için gerekli asosiyasyonu ve sertliği kazandırır. İkinci banyo ise uygulanacak kompound cinsine uygun hazırlanmış RFL’dir.

Hiç yorum yok: